wat?

Een token is een digitale of elektronische handtekening. Het is niet hetzelfde als een elektronische identiteitskaart (eID).

Het is een kaartje waarop 24 persoonlijke codes gedrukt staan. Wil je toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid, dan word je gevraagd om eerst je gebruikersnaam en paswoord in te vullen en daarna één van de 24 codes van je persoonlijke token (bijvoorbeeld code 13). Op die manier kan je bewijzen dat je wel degelijk de persoon bent die je beweert te zijn.

Online diensten waarvoor je het token nodig hebt:

  • tax-on-web
  • digitaal aanvraagformulier studietoelagen
  • online indienen IMJV (integraal milieujaarverslag)
  • het digitaal loket op het belastingportaal
  • externe toegang tot mailbox voor ambtenaren

Voor al deze diensten kan je hetzelfde token gebruiken.

voor wie?

Iedereen die een rijksregisternummer heeft, kan een token aanvragen.

procedure

Aan de balie bevolking kan je, na identificatie, een éénmalige activatiecode aanvragen.

Daarna krijg je een mail met een activatielink. Via deze link kan je een profiel aanmaken waarna je opnieuw een mail krijgt met de token.

Vanaf dan kan je toegang krijgen tot beveiligde online diensten van de overheid. Dit met je profiel en de toegestuurde token.