Sinds 1 januari 2018 is het verplicht voor bouwaanvragen een digitaal dossier in te dienen.
Elke bouwaanvraag met of zonder medewerking van een architect, of het nu voor het bouwen van een tuinhuis, het rooien van een boom of het veranderen van je voorgevel is, moet je een digitale aanvraag doen.
Met de digitale bouwaanvraag kan je als bouwer eenvoudiger, sneller en transparanter de nodige vergunningen bekomen.

voordelen

De voordelen van het digitaal aanvragen op een rijtje:

  • aanvragers, architecten en lokale besturen besparen tijd door digitaal te werken
  • alles digitaal behandelen betekent voornamelijk een forse papierbesparing
  • je kan een aanvraag indienen wanneer je wil, 24 uur op 24. Dit bespaart je een verplaatsing naar het administratief centrum
  • je kan op elk moment de status van je dossier online opvolgen. Zo weet je altijd in welke fase je dossier zich bevindt. Je wordt via e-mail op de hoogte gebracht van de uiteindelijke beslissing.
  • Het invoeren van je gegevens wordt beperkt, zo wordt bepaalde informatie vooraf al ingevuld door in te loggen via je e-ID. Dezelfde informatie wordt ook slechts één keer opgevraagd en wordt in een centrale bron bewaard. Daardoor moet je als aanvrager geen informatie aanleveren die al bij de overheid beschikbaar is.

hoe werkt het?

Je surft naar het omgevingsloket en je logt in met je elektronische identiteitskaart. Je wordt door de verschillende stappen geleid om de plannen toe te voegen, de locatie aan te duiden, gegevens in te vullen etc.

hulp nodig?

Voor vragen of meer informatie kan je steeds de helpdesk van het omgevingsloket contacteren 015/45.45.91 of mailen naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com