Het is mogelijk om je bouwaanvraag bij de gemeente Kapellen digitaal in te dienen. Met de digitale bouwaanvraag kan je als bouwer eenvoudiger, sneller en transparanter de nodige vergunning bekomen.

Sinds 23 februari 2017 is het verplicht voor bouwaanvragen met medewerking van een architect digitaal in te dienen. Maar ook je bouwaanvraag voor het bouwen van een tuinhuis, het rooien van een boom of het veranderen van je voorgevel kan je zelf digitaal indienen.

wat is het?

Via het omgevingsloket (het centraal uitwisselingsplatform van de Vlaamse overheid) kan je een stedenbouwkundige vergunning of melding aanvragen. De digitale aanvraag wordt automatisch beschikbaar voor de gemeente en wordt digitaal behandeld. Alle betrokken instanties krijgen inzage en kunnen online hun advies verstrekken of vragen formuleren. Er komt geen papier meer aan te pas. De digitale afhandeling versnelt en vereenvoudigt de procedure.

Momenteel is het enkel mogelijk om meldingen en stedenbouwkundige vergunningen (zowel de eenvoudige als de uitgebreide dossiersamenstelling) in te dienen via het omgevingsloket. Het aanvragen van verkavelingsvergunningen, stedenbouwkundige attesten, … wordt later beschikbaar.

Natuurlijk blijft het mogelijk om je aanvraag op papier in te dienen.

voordelen

De voordelen van het digitaal aanvragen op een rijtje:

  • aanvragers, architecten en lokale besturen besparen tijd door digitaal te werken
  • alles digitaal behandelen betekent voornamelijk een forse papierbesparing
  • je kan een aanvraag indienen wanneer je wil, 24 uur op 24. Dit bespaart je een verplaatsing naar het administratief centrum
  • Je kan op elk moment de status van je dossier online opvolgen. Zo weet je altijd in welke fase je dossier zich bevindt. Je wordt via e-mail op de hoogte gebracht van de uiteindelijke beslissing.
  • Het invoeren van je gegevens wordt beperkt, zo wordt bepaalde informatie vooraf al ingevuld door in te loggen via je e-ID. Dezelfde informatie wordt ook slechts één keer opgevraagd en wordt in een centrale bron bewaard. Daardoor moet je als aanvrager geen informatie aanleveren die al bij de overheid beschikbaar is.

hoe werkt het?

Je surft naar het omgevingsloket n je logt in met je elektronische identiteitskaart. Je wordt door de verschillende stappen geleid om de plannen toe te voegen, de locatie aan te duiden, gegevens in te vullen etc.