afvalverwerking kleine evenementen

Elk evenement brengt afval met zich mee.

Er zijn drie mogelijkheden om afval op de juiste manier af te voeren:

  1. Als inwoner van Kapellen koop je afvalzakken van de gemeente Kapellen. Je neemt het afval mee na de activiteit en biedt deze vervolgens aan tijdens de dagen van afvalophaling.
  2. Je ontleent afvalcontainers (240 liter) bij de gemeentelijke uitleendienst en betaalt nadien voor elke gebruikte container een afvalsticker ter waarde van € 6 per ontleende container. De gemeentelijke uitleendienst haalt vervolgens de afvalcontainers op.
  3. Je voorziet zelf een ophaaldienst voor het afval en zorgt ervoor dat het afval verwijderd is op het einde van je activiteit.

In geen geval mag afval zomaar aan de straatkant worden achtergelaten of worden gedumpt in publieke vuilnisbakken volgens het GAS-reglement.

afvalplan voor (middel)grote evenementen

Een afvalplan is verplicht voor middelgrote evenementen (1.500 tot 5.000 bezoekers) tot grote evenementen (5.000 en meer bezoekers). De organisator zorgt ervoor dat het afval op de juiste wijze wordt gesorteerd en staat zelf in voor het correct afvoeren hiervan.

inhoud van een afvalplan

  • de maatregelen over afvalpreventie en afvalbeheer

  • de afspraken met alle partners

  • de afspraken over communicatie naar de betrokken partners en het publiek

  • de afspraken over de verantwoordelijkheid voor uitvoering en controle

  • een plattegrond van het terrein met aanduiding van catering, afvaleilanden en containers

Voor de veiligheid en de mobiliteit moet een plattegrond van het terrein worden opgemaakt. Zorg dat je afvalplan hiermee overeenstemt! Overleg met de veiligheidsverantwoordelijke is in elk geval een must

Meer informatie over afval vind je op de website van Ovam.